Välkommen till min lilla blogg

Håller på att renovera våran 70-tals villa till något som ska se betydligt äldre ut. Vi har fått riva upp alla golv och väggar ända till grunden, så då passar det utmärkt att byta till nåt man verkligen gillar. Det har blivit vit bröstpanel nästan överallt och gammaldagsa blommiga tapeter och mörkt golv. De flesta möbler kommer att målas vita i min favoritstil shabby chic.

Dessutom håller jag på och startar en egen butik så det kommer bli mycket bilder och annat från den framöver.


lördag 4 december 2010

Grahamsrutor

Marcus brukar baka detta goda bröd ibland. Väldigt lätt och smidigt att göra. Här kommer receptet:
50g jäst
5dl ljummet vatten
25g smör
1,5tsk salt
2msk honung el. sirap
250g kesella mager
2dl grahamsmjöl
12-13dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig och tillsätt sedan smör, salt, honung, kesella och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den känns smidig och jäs under bakduk ca 35 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna, strö över grahamsmjöl och platta ut degen så den täcker plåten. Skär rutor med en kniv och låt jäsa ytterligare 20 min. Marcus slängde på några solrosfrön överst.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Ta ut brödet och låt det svalna under bakduk.
Supergoda när de är nybakade med massa smält smör på! :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar